Vitamina B1, sau vitamina “bunei dispozitii” – Vezi aici beneficii


Supranumita si “vitamina bunei dispozitii” sau “vitamina performantei intelectuale”, vitamina B1 (tiamina) este indispensabila sanatatii fizice si psihice, avand efecte benefice asupra sistemului nervos, dar si la nivelul muschilor si chiar al inimii.

Unde gasim surse de vitamina B1?

Tiamina se gaseste in special in cereale integrale, in orez nedecorticat, in drojdia de bere, in alune, in lapte gras, iaurt, in cartof (dar nu prajit), tarate, organe, carne slaba si in majoritatea legumelor.

Prepararea termica distruge insa vitamina B1, de aceea pentru a o asimilia se recomanda sa mancati cereale integrale, alune, legume crude etc.

Cum se manifesta carenta de vitamina B1?

Carenta tiaminei se manifesta prin stare de oboseala, lipsa senzatiei de odihna la trezirea de dimineata, dezechilibre ale metabolismului glucidic cu acidoze grave care afecteaza functia musculaturii scheletice si a sistemului cardiovascular, acumularea acidului lactic si piruvic,in sange si tesuturi, si care in final se elimina prin urina etc. Carenta de vitamina B1 duce la boala Beri-Beri.

Boala se manifesta la sugar in primele 6 luni de viata prin: hiporeflectivitate, tahipnee, varsaturi, diaree, tahicardie, hepatomegalie, paloare, astenie etc.

La copil se intalneste strabismul, mersul dificil, depresie, scaderea acuitatii simturilor, astenie, scaderea capacitatii de memorare si de activitate fizica, tulburari de personalitate si chiar atrofie musculara.

La adult carenta tiaminei se manifesta prin astenie, dureri de cap, insomnie, oboseala intensa, scaderea capacitatii de atentie si memorare, tulburari de personalitate, scaderea capacitatii musculare, chiar pana la parestezii sau pareze. Palpitatii, tahicardie, aritmie, edeme, scaderea poftei de mancare, constipatie, scaderea tesniunii arteriale etc.

Cand apare carenta de vitamina B1?

Carenta de tiamina apare atunci cand:
– Sunt consumate in exces glucide rafinate: zaharuri, bomboane, dulciuri din comert, prajituri, ciocolata etc.
– In cazul tratamentelor cu antibiotice;
– Consumul de cafea, alcool, ciocolata (cafeina) in exces;
– In stres fizic si psihic;
– In alimentatia insuficient variata, cand produsele care contin vitamina B1 lipsesc din nutritia zilnica;
– La sugar cand mama prezinta carenta;
– In diabetul necontrolat etc.

Ce se intampla in excesul de tiamina?

Vitamina B1 nu ramane in organism, in fiecare zi dupa utilizarea sa metabolica excesul se elimina prin urina, de aceea este necesar aportul zilnic de vitamina B1. Nu se cunosc excese ale acestei vitamine, au fost descrise unele efecte secundare la administrarea intravenoasa de tiamina, aparute probabil pe fond alergic.

Care sunt efectele vitaminei B1?

Tiamina este supranumita si „vitamina bunei dispozitii” pentru ca este indispensabila bunei fucntionari a sistemului nervos, avand efecte tonice. Ea intra in structura unor elemente neuronale, in structura acizilor nucleici si a nucleotidelor inca de la riboza, fiind utila astfel majoritatii celulelor coprului.
Pentru ca glucoza este „principalul combustibil al creierului”, iar vitamina B1 intervine in metabolismul glucidelor, are rol in stimularea starii de bine, a optimismului, combatand depresia, anxietatea, oboseala si alte tulburari neuropsihice.

Imbunatateste in mod considerabil functia musculara si controlul nervos al muschilor, de aceea in carenta se instaleaza paresteziile sau chiar parezele.
Are rol in activarea/formarea unui mare numar de enzime in corp, prin esterificarea cu acid fosforic, rezultand tiamin-pirofosfatul.
Imbunatateste excitabilitatea nervoasa si scade febra musculara, prevenind aparitia acesteia in exercitiile fizice intense.

Alte beneficii ale vitaminei B1:

– Intra in sinteza acetilcolinei, un neurotransmitator important pentru buna functionare a tuturor organelor interne.
– Este utila in protectia materialului genetic si previne cancerul;
– Are usor efect diuretic, scazand edemele;
– Combate tulburarile intestinale, regland tranziutul, asadar este utila atat in constipatie cat si in diaree.
– Este utila in prevenirea raului de mare, raului de inaltime, raului de avion etc.
– Previne bolile de inima;
– Stimuleaza atentia si memorarea, avand rol important in procesele de invatare sau suprasolicitare psihica.
– Diminueaza durerile postoperatorii, dentare, musculare, intestinale sau durerile de cap (cefaleea);
– Creste indirect imunitatea si rezistenta la infectii;
– Adjuvant in tratamentul Zonei Zoster;
– Echilibreaza apetitlul;
– Elimina insomniile;
– Are efecte detoxifiante, protejand organismul impotriva radicalilor liberi.

Ratia de vitamina B1

Ratia zilnica de tiamina recomandata de Organizatia Mondiala a Sanatatii este de 0,6 mg vitamina la 1000 de calorii, ratia tiaminei fiind dependenta de consumul de calorii, deci de activitati si stil de viata. Aceasta recomandare este potrivita persoanelor cu activitate psihica si fizica moderata.

Necesarul de B1 creste in:

– Administrarea de antiacide gastice;
– In administrarea anticonceptionalelor sau a altor medicamente precum antibiotice;
– In caz de efort fizic intens, la sportivi, la cei care fac zilnic peste o ora de sport intens;
– La gravide si in perioada de alaptare;
– In perioadele de suprasolicitare intelectuala;
– In cazul alimentatiei bogate in dulciuri;
– In colitele de fermentatie etc.

healthy

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: